ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Cukier czy słodzik? Poznaj gorzką prawdę na temat substancji słodzących

28 Lip, 2016

cukier czy słodzik

Biały cukier to główny wróg naszego zdrowia i choć najczęściej kojarzony jest z otyłością i próchnicą, to wywołuje także szereg innych chorób. Czy zastąpienie cukru chemicznymi słodzikami pozwoli poprawić stan zdrowia?

Nadmierne spożycie cukru to prosta droga do rozwoju cukrzycy typu II, nadwagi oraz wiążących się ze stosowaniem niewłaściwej diety innych chorób, które mogą doprowadzić do przedwczesnej śmierci. Cukier jest także silnie uzależniający, a jego nagła eliminacja z diety, w niektórych przypadkach może powodować objawy zespołu odstawienia obserwowane także u nałogowych alkoholików czy narkomanów. Między innymi z tego względu cukier coraz częściej nazywany jest „ białą śmiercią”.

Słodzik czy cukier, co jest zdrowsze?

Kilkanaście lat temu, jako alternatywa dla cukru, na rynku pojawiły się słodziki. Z założenia mniej kaloryczne i zdrowsze substancje słodzące. Warto jednak pamiętać, że słodzik typu aspartam, acesulfam to w głównej mierze wyrób chemiczny, a jego stosowanie może także prowadzić do rozwoju wielu chorób. Narażone na skutki spożywania sztucznych słodzików są nie tylko kobiety w ciąży, dzieci i osoby starsze, ale każdy z nas.

W sklepach dostępne są także słodziki produkowane na bazie sacharyny. W smaku są one nieprzyjemnie gorzkawo- metaliczne, a przekroczenie ich dawki na dobę (czyli 50g) , może skończyć się uciążliwą biegunką. Słodziki na dzień dzisiejszy znajdują się w wielu produktach spożywczych m.in. napojach gazowanych, słodyczach, ciastkach, gumach do życia, cukierkach, jogurtach, czekoladach, żelkach i innych. Niekiedy nawet nie wiemy, że mamy z nimi kontakt. Warto zatem czytać etykiety.

Czym zastąpić biały cukier i sztuczne słodziki?

Dobrą alternatywą dla cukru i słodzików jest m.in. ksylitol czyli cukier brzozowy, erytrol, stewia oraz naturalny miód. Naturalne słodziki mają dodatkowe zalety. Niektóre nawet hamują rozwój próchnicy – ksylitol. Należy jednak unikać tych, które negatywnie wpływają na nasz organizm.