ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Czym jest indeks glikemiczny?

24 Paź, 2016

czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny spożywanych przez nas pokarmów ma ogromny wpływ na to, jak szybko tyjemy oraz bezpośrednio wpływa na pracę trzustki, czyli narządu wydzielającego jeden z ważniejszych dla naszego zdrowia hormonów – insuliny. O czym informuje indeks glikemiczny?

Każdy spożyty przez nas pokarm podnosi poziom cukru we krwi, co bezpośrednio wpływa na działanie organizmu. Indeks glikemiczny, w skrócie IG pozwala określić, jak szybko i na jak długo wzrośnie stężenie glukozy we krwi po spożyciu 50g konkretnego produktu.

Dlaczego warto zwracać uwagę na IG spożywanych pokarmów?

Produkty spożywcze, które posiadają indeks glikemiczny poniżej 50 są sprzymierzeńcem osób chcących zrzucić nadmiar kilogramów oraz preferujących zdrowe odżywianie, gdyż zapewniają stopniowe uwalnianie węglowodanów i utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Dzięki długotrwałemu uwalaniu energii dłużej czujemy sytość i lepiej funkcjonujemy, a także zapobiegamy sytuacji, w której nasza trzustka produkuje zbyt duże ilości insuliny

Produkty spożywcze o IG wyższym niż 50 powodują nagły wyrzut insuliny, przez co szybko odczuwamy przypływ energii, jednak już po chwili znowu jesteśmy głodni i zwykle mamy nieodpartą ochotę na coś słodkiego. Wysokie IG powoduje szybki skok poziomu glukozy oraz nagły wyrzut insuliny, co negatywnie wpływa nie tylko na funkcjonowanie trzustki, ale także uruchamia mechanizmy magazynowania komórek tłuszczowych w tkance podskórnej. Negatywnym skutkiem spożywania pokarmów o wysokim IG jest także obniżenie naszej sprawności objawiające się sennością, brakiem energii oraz spadkiem koncentracji, co jest efektem wprowadzenia organizmu w stan hipoglikemii.

Dieta glikemczna nie tylko dla diabetyków

Spożywanie pokarmów o niskim IG jest wskazane nie tylko dla osób chorych na cukrzycę. Stosowanie specjalnych diet, które oparte są właśnie na indeksie glikemicznym pozwala szybciej pozbyć się nadmiaru kilogramów oraz sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki i dobrego zdrowia.

Dieta bazująca na produktach, których IG nie przekracza 50 powala ponadto ustabilizować pracę trzustki i chroni przed nowotworami tego narządu. Warto zaznaczyć, że stosowanie się do zaleceń specjalistów z dziedziny zdrowego żywienia ma ogromny wpływ na to, czy zachorujemy na cukrzycę typu II.

Za nagłe skoki poziomu cukru we krwi odpowiadają węglowodany proste, które nie bez powodu nazywane są także pustymi kaloriami – znajdują się przede wszystkim w żywności nadmiernie przetworzonej np. białej mące i produktach z niej przygotowanych, słodyczach oraz fast foodach i wszelkich daniach gotowych, które nie są źródłem cennych składników odżywczych, a jedynie sprzyjają tyciu i powodują zatruwanie organizmu szkodliwymi toksynami.

Jeżeli chcemy zdrowo się odżywiać i odzyskać szczupłą sylwetkę należy sięgać po węglowodany złożone, które zapewniają długie uwalnianie energii i stopniowo podnoszą poziom cukru we krwi, zabezpieczając przed nadprodukcją insuliny. Węglowodany złożone znajdziemy głównie w produktach pełnoziarnistych oraz gruboziarnistych kaszach.