mikołaj ikona renifer ikona

Boże Narodzenie 2017

Zamów catering świąteczny bez glutenu. Smacznie jak u mamy!

Sprawdź ofertę
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Domowe sposoby na zgagę

05 Gru, 2017

Każdy zna to nieprzyjemne, piekące uczucie w przełyku pojawiające się najczęściej po posiłku. Zgaga wywołana jest najczęściej zbyt obfitymi, ostrymi lub kwaśnymi potrawami. O ile pieczenie to występuje sporadycznie, mogą pomóc domowe sposoby na zgagę, jeżeli natomiast zgaga nie mija, pojawia się zdecydowanie za często, konieczna będzie wizyta u gastrologa.

Przyczyny zgagi

Pieczenie odczuwane w przełyku i tuż za mostkiem spowodowane jest przez cofanie się kwasu żołądkowego wraz z treścią pokarmową do przełyku. Tam pojawia się rozdrażnienie śluzówki przełyku, która nie jest zabezpieczona przed kwasem. Mówi się, że za pojawianie się zgagi odpowiedzialne są źle działające zwieracze wpustu żołądka, czyli mięśnie tworzące pierścień, który prawidłowo działający zaciska się, zamykając wejście do żołądka.

Na zgagę najczęściej skarżą się osoby z przepukliną rozworu przełykowego, z chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy, po resekcji żołądka, w chorobach dróg żółciowych, w okresie ciąży, osoby cierpiące na niestrawność, osoby przyjmujące antybiotyki naczczo. Dodatkowo odczuwanie zgagi nasilane jest przez wszelkiego rodzaju napięcia nerwowe, nadużywanie alkoholu, wyczerpanie organizmu i zmęczenie.

Jak zapobiegać zgadze?

– Najważniejszą rzeczą jest przestrzeganie zdrowej diety, wykluczającej produkty wysoko przetworzone, ograniczenie spożywania tłuszczów i napojów gazowanych.

– Przed każdym posiłkiem zaleca się wypicie szklanki wody mineralnej niegazowanej.

– Posiłki spożywane w mniejszych porcjach, ale częściej są lepiej przyswajalne, lepiej trawione. Aby uniknąć zgagi najlepiej jeść 5-6 małych posiłków, tak by się nie przejadać. Każdy kęs należy dobrze przeżuć, dlatego nie warto się spieszyć z jedzeniem, jeśli nie chcemy mieć zgagi.

– Nie zaleca się jedzenia dużych porcji, zwłaszcza ciężkich potraw tuż przed wysiłkiem fizycznym oraz snem.

– Pomocne jest również zażywanie  środków ułatwiających trawienie takich jak mięta i dziurawiec. Ale nieocenione nadal pozostają napary z imbiru i rumianku, które nieocenione bywają przy mdłościach, równie dobrze radzą sobie ze zgagą.

– Należy unikać czosnku, cebuli, cytrusów, czekolady i mocnej kawy.

– Rzucenie palenia poza innymi prozdrowotnymi korzyściami pomaga w pozbywaniu się zgagi.

– Zgagę może nasilać leżenie, dlatego lepiej nie kłaść się i nie schylać 1-3 godziny po posiłku.

– Przed posiłkiem można przygotować „kisiel” z siemienia lnianego, którego żel okryje śluzówkę przełyku ochronną warstwą i zapobiegnie podrażnieniom.

–  Zamiast tabletki można rozpuścić łyżeczkę sody w szklance ciepłej wody i wypić, gdy tylko pojawi się pieczenie, od razu powinno przynieść ulgę.

– Nie należy nosić ciasnych ubrań i pasków, które wywierają zbyt duży nacisk na brzuch.

– Poleca się podnieść wezgłowie łóżka o jakieś 10cm oraz jak najczęściej kłaść się na lewym boku, ta pozycja powoduje, że żołądek znajduje się poniżej przełyku i dzięki temu sok żołądkowy nie cofa się do przełyku.

– Zaleca się ograniczenie przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych.