ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Dobre nawyki, czyli jak wydłużyć życie.

13 Paź, 2017

Dokonanie już kilku zmian w Twoim stylu życia może pomóc ci żyć dłużej. Mowa tu o wprowadzeniu w życie kilku dobrych, zdrowych nawyków, które sprawią że z pewnością poczujesz się lepiej, nabierzesz sił i energii do działania.

Ostatnie badania wykazały, że cztery zaniedbania – takie jak palenie papierosów, picie zbyt dużej ilości alkoholu, brak aktywności fizycznej, dieta bez wystarczającej ilości owoców i warzyw – może przyśpieszyć proces starzenia się, a przez to postarzeć Twój wiek biologiczny nawet o 12 lat.
Na szczęście można coś zrobić, aby poprawić te i inne niezdrowe zachowania. Przyjmij następujące kilka nawyków i ograniczeń, aby utrzymać ciało w młodym wieku.

Nie przejadaj się.

Jeśli chcesz żyć do symbolicznej 100, dobrym pomysłem na pewno będzie pozostawianie trochę jedzenia na talerzu. Równie dobrze poskutkuje nakładanie mniejszych porcji, lub (co ostatnio stało się modne) nakładanie jedzenia na mały talerzyk. Ma to na celu „oszukanie” podświadomości, mówiąc sobie, że porcja jest duża, mimo że to ta sama mała porcja przełożona z dużego talerza. Autor Dan Buettner, który studiuje długowieczność na całym świecie, stwierdził, że najstarsi ludzie japońscy przestają jeść, gdy tylko w około 80% stają się najedzeni.

Zaangażuj się w intymnych sprawach.

Uprawianie satysfakcjonującego seksu od dwóch do trzech razy w tygodniu może wydłużyć życie nawet o 3 lata! Regularny seks może obniżyć ciśnienie krwi, poprawić sen, zwiększyć odporność i chronić serce, no i oczywiście pomaga spalić czasem ogromne ilości kalorii.

Wyłącz telewizor.

Zbyt dużo czasu przed telewizorem może poważnie wpłynąć na zdrowie. W rzeczywistości w 2010 r. badania wykazały, że osoby, które spędzały cztery lub więcej godzin dziennie na oglądaniu programów telewizyjnych były o 46% bardziej narażone na śmierć niż osoby, które oglądały o dwie godziny mniej dziennie. Każde ograniczenie spędzania czasu z pilotem na kanapie będzie mile widziane, bo każda dodatkowa godzina, którą tracisz na tej czynności zwiększa ogólne ryzyko śmierci o 11% , a umierania na choroby serca o 18%. Brzmi mało wiarygodnie? Otóż chodzi tu o brak aktywności fizycznej przez czas, kiedy leżysz przed TV. Mięśnie zanikają, przepływ krwi jest coraz słabszy, w wyniku czego Twoja ogólna odporność spada.

Nie przesadzaj ze słońcem.

Unikanie zbyt dużej słońce uchrania przed rakiem skóry, a także pomaga zachować młodzieńczy wygląd, zapobiegając zmarszczkom i przesiąknięciu skóry. Nigdy nie jest za wcześnie – lub za późno – aby używać kremu z filtrem do codziennego schematu pielęgnacji skóry (spójrz na SPF 30 lub więcej). I nie koncentruj się tylko na twarzy. Miejsca uszkodzenia przez słońce skóry, np. plamki na klatce piersiowej i szyi sprawią, że będziesz wyglądać starzej i mniej atrakcyjnie.

Pij z umiarem.

Jeśli chodzi o kobiety, już nawet dwa drinki dziennie, a u mężczyzn – trzy lub więcej, mogą mieć niekorzystne efekty nadużywania alkoholu, począwszy od przyrostu masy ciała do problemów z relacjami, układem hormonalnym i chorobami układu krążenia. Ale w mniejszych ilościach alkohol może być dobry, wypicie lampki wina do obiadu przynosi istotne korzyści dla serca i pracy układu krwionośnego.

Jedz owoce i warzywa.

Dostarczanie mniej niż trzy porcje owoców i warzyw dziennie może przynieść naprawdę niekorzystne efekty na zdrowiu. Potrzeby żywieniowe wypełnione błonnikiem i witaminami, owocami i warzywami mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca o 76% i mogą nawet odgrywać rolę w zmniejszaniu ryzyka raka piersi. Dodatkowym atutem prowadzenia diety bogatej w świeże owoce i warzywa, jest ich wspomaganie działania przeciwutleniaczy, zwalczania wolnych rodników – dając dłużej cieszyć się gładką i młodą skórą.

Skoncentruj się na ruchu.

Codzienne wykonywanie ćwiczeń mogą być najbliższą rzeczą, jaką mamy do źródła młodości. W badaniu z 2008 r. stwierdzono, że regularne ćwiczenia o dużej intensywności (takie jak bieganie, treningi siłowe, aerobowe) mogą dodać do Twojego życia cztery lata, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę pozytywne efekty pracy serca, umysłu i metabolizmu. Nawet umiarkowane ćwiczenia – na przykład – szybkie, 30-minutowe spacerowanie każdego dnia – może zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów z sercem.


Nie pal tytoniu.

Rzucenie palenia jest chyba najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojego zdrowia i Twojego życia. Badania opublikowane w „American Journal of Public Health” wykazały, że kobiety, które rzuciły palenie w wieku do 35 lat, dodają około sześciu do ośmiu lat swojego życia. Nigdy nie jest za późno, aby wykopać ten zwyczaj. Rzucenie tego nałogu może spowolnić chorobę i zwiększyć szanse przeżycia nawet u palaczy, u których już wystąpiły znaczne uszkodzenia płuc.