ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Który chleb jest najzdrowszy?

02 Lis, 2017

Chleb od czasów starożytnych obdarowywany jest bardzo dużym szacunkiem. Nawet w obyczajach staropolskich było o nim bardzo głośno, np. w tym że kromkę chleba, która upadła na ziemię – całujemy. Przeczytaj o dowiedz się który chleb jest najzdrowszy.

Mimo zmieniającej się mody i przyzwyczajeń żywieniowych, dla Polaków chleb nadal jest często nieodstąpionym głównym składnikiem śniadań i kolacji. W przeciągu ostatnich lat spożycie chleba dość mocno zaczęła spadać, np. w roku 2000 rocznie jedna osoba dorosła zjadła ok. 107kg chleba, ale zaledwie dziesięć lat później nastąpił spadek do 83kg.

Jako, że to jeden z głównych produktów w naszej diecie, poza walorami smakowymi, warto by dostarczał organizmowi witamin i minerałów, oraz innych cennych wartości odżywczych.

O tym jakiej jakości będzie chleb, decyduje dobry wybór mąki. Według przeprowadzonych dotychczas badań wielokrotnie udowodniono, że najbardziej wartościowym wypiekiem jest chleb z mąki żytniej, który powstaje z przemiału pełnego ziarna. Dodatkową zaletą tego rodzaju pieczywa jest fakt, że podczas jego produkcji nie są potrzebne żadne polepszacze, więc zachowany zostaje tzw. racjonalny proces technologiczny.

Wytworzenie wypieku najwyższej jakości – czyli chleba razowego – oparte jest na całkowitym bądź partyjnym ukwaszeniu żytniej mąki. Jest to najważniejszy proces, dlatego że podczas fermentacji o której mowa wytwarzają się kwas mlekowy i octowy. Bakterie powstałe z tych kwasów wytwarzają substancje mające działanie antybakteryjne i antypleśniowe. Dzięki temu procesowi konieczność zastosowania konserwantów zostaje wykluczona. Pieczywo żytnie razowe produkuje się z ciemnej odmiany mąki, która jest odpowiedzialna za późniejszy ciemny, szarawy kolor wypieków. Kolor akurat jest bardzo istotny, cwansi producenci zabarwiają bezwartościowe pieczywo na kolor czekoladowy, które później często mylone jest z prawdziwym pieczywem żytnim. Różnica między tymi dwoma wyrobami jest również taka, że chleb razowy jest bardziej zbity, zaś chleb razowy „podrobiony” ma pulchny, miękki środek.

Chleb żytni ceniony jest przez dietetyków za brak pszenicy w składzie, której powinniśmy unikać w diecie. Chleb żytni zawiera również duże zawartości błonnika, dzięki któremu możemy złagodzić nieprzyjemne dolegliwości układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, zaparcia czy kolki, wpływa więc pozytywnie na pracę jelit. Takie pieczywo jest również polecane głównie osobom, które borykają się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Zamiana chleba jasnego na chleb żytni może również pozytywnie wpłynąć na nasz wygląd, ponieważ zawiera dużą ilość witamin z grupy B, które znane są ze swoich właściwości odmładzających.

Chleb ten ma niski indeks glikemiczny, co oznacza że już małe jego ilości szybko i na długo zaspokajają głód. Dodatkowo jest o ok 20% mniej kaloryczny niż białe pieczywo.

Jedynym minusem przemawiającym od pieczywa razowego jest to, że bywa dla niektórych ciężkostrawny. Dzieje się tak za sprawą dużej ilości węglowodanów złożonych, które organizm wolniej przetwarza.