ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER Otrzymasz 100pln rabatu na dowolny pakiet 20 dni!

Co jeść, aby szybciej wyleczyć anemię?

16 Wrz, 2016

jak leczyć anemię

Anemia jest bardzo podstępną chorobą, która może zaatakować każdego. Najczęściej na niedokrwistość cierpią kobiety, młodzież w okresie dojrzewania, osoby starsze i wszyscy stosujący monotonną oraz ubogą w żelazo i inne składniki odżywcze dietę.

Oczywiście podstawą w leczeniu anemii jest stosowanie się do wskazań dietetyka, ponieważ odpowiednio skomponowana dieta decyduje o efektach leczenia.

Czym właściwie jest anemia?

Anemia to jedna z wielu chorób objawiających się zaburzeniami funkcji krwiotwórczych. O niedokrwistości mówimy w momencie, gdy poziom erytrocytów spada poniżej normy. Najczęściej jest to wynik błędów żywieniowych, nagłej utraty krwi oraz chorób związanych m.in. z zaburzeniami wchłaniania składników odżywczych, ale niezależnie od przyczyn wystąpienia niedokrwistości należy szczególnie zadbać o stosowanie diety, która będzie bogata w żelazo oraz niezbędne do jego wchłaniania witaminy m.in. witaminę C oraz witaminy z grupy B.

Jakie są objawy anemii?

Pierwsze objawy anemii bardzo łatwo pomylić z przemęczeniem spowodowanym np. ciężką pracą. Najczęściej na początku choroby pojawia się osłabienie, a następnie dołączają do niego kolejne objawy m.in.:

  • Bóle i zawroty głowy
  • Omdlenia
  • Zaburzenia pamięci i koncentracji
  • Kołatanie serca
  • Duszności i uderzenia gorąca
  • Ciągłe uczucie zimna
  • Bladość skóry i błon śluzowych
  • Dzwonienie w uszach
  • Krwawienie dziąseł

Dieta przeciwko anemii

Najszybciej i najlepiej przyswajalne jest żelazo hemowe, którego źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego np. mięso (wołowina), podroby, owoce morza i jajka.

W roślinach również znajdziemy cenne żelazo, jednak jest to żelazo niehemowe, które odznacza się mniejszą przyswajalnością maksymalnie do 5 %.

Wśród produktów roślinnych najwięcej żelaza zawierają natka pietruszki, buraki, kiszonki, granaty, zielone warzywa liściaste, awokado, banany oraz migdały.

Niemal we wszystkich owocach i warzywach znajdziemy zarówno żelazo, jak i witaminę C, dlatego dla lepszego wchłaniania obecnego w produktach zwierzęcych żelaza hemowego powinniśmy stosować jak najbardziej urozmaiconą oraz bazującą na naturalnych produktach dietę.